Friday, July 11, 2008

karnatak klasik

Bagaimana karnatak dipersembahkan ?

Persembahan karnatak merupakan sebuah persembahan tradisional masyarakat kaum India yang bermula sejak berkurun lamanya. Struktur dalam sesebuah Konsert Karnatak konsert muzik dipersembahkan dengan para senimannya duduk. Seniman utama duduk di tengah pentas menghadap penonton. Seniman berikutnya masing-masing duduk di sebelah kiri dan kanan seniman utama, setiap mereka menghadap satu sama lain. Kadang-kadang, seniman yang lebih muda yang tugasnya hanyalah untuk mengekalkan pic konsert tersebut (dengan membunyikan satu alat muzik bertali disebut thanpoora) duduk di belakang seniman utama

Komponen dalam persembahan karnatak

Terdapat dua gaya persembahan:-

  • Berpusatkan lagu
  • Berpusatkan melodi

Berpusatkan Lagu


Gaya yang berpusatkan lagu meletakkan tekanan pada :

  • Nnyanyian atau permainan sesuatu lagu seperti mana penggubah menetapkannya
  • batas gubahan yang menggambarkan sifat spontan seniman dan penguasaan terhadap melodi dan irama
  • menyanyikan pelbagai lagu dalam melodi yang berlainan untuk menerangkan emosi yang berbeza-beza

Berpusatkan Melodi

  • Fokus sepenuhnya kepada gubahan,dengan hanya satu garis lirik untuk dipenuhi seperti asasnya yang mana digubah.

  • Konsert secara langsung biasanya mengambil masa kira-kira 2 hingga 3 jam, walaupun salah satunya yang mengambil masa yang lama bukan yang tidak umum.

Kesimpulan:

Terdapat berbagai-bagai muzik di seluruh dunia dan muzik Karnatak adalah salah satu muzik yang unik dan mempunyai ciri-ciri yang kompleks. Ciri-ciri inilah yang menjadikannya lain daripada yang lain dan rakyat negara India Selatan yang memiliki muzik ini telah berusaha mengekalkannya agar ianya tidak luput ditelan dek zaman. Misalnya, mereka mengadakan festival atau perayaan muzik Karnatak setiap tahun bagi memastikan muzik klasik ini tidak dilupai. Begitu juga sama halnya dengan muzik di negara kita yang harus sentiasa dikekalkan dari zaman ke zaman agar identiti negara kita terpelihara dan diperturun dari generasi ke generasi. Seterusnya, tamadun negara terpelihara dan terjaga agar menunjukkan bahawa kita juga mampu mengekalkan sesuatu warisan di negara kita seperti negara-negara yang lainnya.


No comments: