Friday, July 11, 2008

Peralatan Dalam Persembahan

Konsep Asas Muzik Karnatak

Ghatam (alat muzik)

  • Merupakan satu belanga yang diperbuat daripada tanah liat
  • Pemain menggunakan jari, ibu jari, tapak tangan, dan tumit tangan untuk memukul permukaan luar ghatam
  • Bunyi pic rendah yang berangin disebut “gumki” dihasilkan dengan memukul bahagian mulut belanga dengan tangan terbuka
  • Ton yang berlainan boleh dihasilkan dengan menepuk bahagian berlainan di sekeliling belanga dengan setiap lain-lain bahagian tangan
  • Sama bentuknya dengan belanga buatan India tetapi direka khas sebagai alat muzik
  • Dua jenis ghatam ialah:

1) Madras – ringan dan tidak perlu dipukul dengan kuat, untuk gaya pukulan yang laju

2) Manamadurai – berat, tebal, dengan serpihan loyang yang amat halus dicampur

dalam tanah liatnya, susah dimainkan tetapi menghasilkan bunyi alat logam yang

tajam berdering yang disukai kebanyakan pemain

Thayambaka (alat muzik)

  • Merupakan gendang solo Chenda yang unik di Kerala, Selatan India
  • Pemainnya menggunakan satu pemukul dan tangan yang satu lagi memainkan alat tersebut, tanpa menggunakan dua kayu pemukul
  • Thayambaka biasanya dimainkan oleh seorang ketua dan dibantu 3-4 pemain lain yang menggunakan Veekku Chenda dan 3-4 pemain Elathalam

Jalatarangam

  • Jalatarangam dalam bahasa Sanskirt bermaksud “gelombang air” (“jala”=air, “tarangam”=gelombang)
  • Terdiri daripada satu set tembikar daripada pelbagai saiz diisi dengan air megikut pic/not yang dikehendaki
  • Disusun dalam bentuk separuh bulatan dihadapan pemain dalam urutan menurun mengikut saiz, dari kiri ke kanan.
  • Cara ‘tuning’:

- Menukar kuantiti air di dalam tembikar mengubah picnya.

- Tembikar yang besar mengeluarkan bunyi yang lebih besar dan dalam manakala yang

paling kecil menhasilkan bunyi seperti loceng


Tambura


Alat-alat Muzik Yang Lain:

  • Miruthangam
  • Morsing
  • Sruti Box
  • Thavil

Konsep Asas Muzik Karnatak

  • Terdapat dua konsep utama dalam muzik Karnatak: melodi (raagam) dan pusingan irama (thaalam).
  • Melodi dan pusingan irama mempunyai nama yang unik untuk mengenal pasti kedua-duanya.
  • Selain daripada nama ini, melodi tertentu juga boleh ditunjukkan dengan melihat nombornya (contohnya dalam “melodi nombor 25”).

Melodi

  • Satu melodi terdiri daripada dua bahagian: not muzik yang khas atau spesifik (svaram) yang dibenarkan dalam melodi (dalam setiap oktaf)
  • Aturan pergerakan (sanchaaram) dalam sesebuah melodi menentukan not yang mana satu harus selalu dinyanyikan bersama dan bagaimana seseorang itu dibenarkan untuk bergerak dari not ke not semasa menyanyi atau memainkan melodi ini.
  • Melodi dikumpulkan dalam melodi (janaka raagam) major (atau ibu) dan melodi (janya raagam) minor (atau anak)
  • Terdapat tepat 72 melodi major dan beberapa ribu melodi minor.

Pusingan Irama

  • Pusingan irama (thaalam) ialah satu set rentak (aksharam) yang disusun dalam satu kumpulan. (Contoh: 4+2+2 ialah satu rentak 8 dalam pusingan irama dengan 3 kumpulan.)
  • Terdapat 35 pusingan irama primer: tujuh jenis pusingan irama dengan lima ciri (jaathi) dalam setiap jenis.Di antara 35 ini, biasanya hanya sesetengah sahaja digunakan dalam kebiasaan.


Berikut adalah di antaranya, dengan nama dalam tulisan Italic:

  • 4 - seperti dalam 1234 (eka).
  • 2+3 - seperti dalam 12123 (khanda chaapu), kadang-kadang dimainkan sebagai 4+6 (1122112233).
  • 2+4 - seperti dalam 121234 (roopaka).
  • 3+2+2 - seperti dalam 1231212 (thriputa).
  • 3+2+2 - seperti dalam 1231212 (misra chaapu), kadang-kadang dimainkan sebagai 6+4+4 (11223311221122).
  • 4+2+2 - seperti dalam 12341212 (aadhi); ini merupakan pusingan irama yang amat lazim.
  • 7+2+1 - seperti dalam 1234567121 (jhampa).
  • 5+5+2+2 - seperti dalam 12345123451212 (ata



No comments: